Olika aspekter av socialpsykologin kan undersökas inom ramen för de breda begreppen intelligens, kön, reklam, konsumtionskultur, stress och psykologiska frågor som definierar samhället.
När det gäller konsumentbeteende använder socialpsykologin övertygande teorier för att förklara beroendeframkallande konsumtion, reklamens inflytande och köpfenomen. Reklam ses som en subtil psykologisk manipulation eftersom den skapar önskemål och oro hos potentiella konsumenter (Papers4you.com, 2006). Reklam kan ha både psykologiska och kommersiella aspekter, inklusive felaktig tillskrivning, fördomar och suggestionskraft, och kan studeras ur globala eller lokala perspektiv. Organisatorisk konsumtion anses skilja sig från individuell konsumtion, även om allmänna psykologiska teorier om mänsklig motivation, såsom Maslow och Freud, kan förklara konsumentbeteende.
De sociala mediernas inverkan på konsumenternas beteende
Konsumenternas beteende kan dock också studeras utifrån begreppet kvalitet och dess förhållande till kundtillfredsställelse (Silva et al., 2005). Objektiva mått på kundernas behov, priser och förväntningar kan analyseras inom ramen för modeller för tjänstekvalitet eller förväntningar. Hogg och Garrow (2003) belyste de psykologiska aspekterna av kön och dess inverkan på reklamkonsumtionen.
Det har visat sig att reklam behandlas och tolkas på olika sätt beroende på könsscheman och uppfattningar. Detta skulle i sin tur relateras till psykologiska teorier om genus, t.ex. biologisk determinism, freudiansk teori om personlighetsutveckling, kognitiv utvecklingsteori och feministiska teorier. Att överbrygga klyftan mellan könsstudier och könsskillnader i konsumtion kan ge nya insikter i de sociala och psykologiska aspekterna av konsumentbeteende.
Orth (2005) påpekade att konsumentbeteendet är starkt beroende av konsumentens personlighet och känslighet för interpersonell påverkan, konsumentens situationella tillstånd som risktagande och nyfikenhet, köpbeteende och köpfrekvens samt demografiska variabler som ålder och kön. Den samtida konsumtionskulturen kan studeras i förhållande till den överdrivna betoningen av skönhet och utseende och besattheten av ungdom, vilket har lett till ökad användning av kosmetisk kirurgi.
Kroppens ökade betydelse i konsumtionskulturen kan studeras tillsammans med utseendets betydelse i det moderna samhället, marknadsföringens och reklambildernas roll och det psykologiska behovet av att uttrycka sig själv (Papers4you.com, 2006).
Språk och socialt beteende
Socialpsykologin fokuserar dock inte bara på konsumtion och allmänhetens attityder till reklam, utan även på gruppbeteende, allmänna individuella och kollektiva attityder till olika sociala frågor, inklusive krig, arbete, våld och livskvalitet. Detta skulle i sin tur förklara hur individer hanterar stress och fokusera på de psykologiska konsekvenserna av stress.
Även om psykiskt lidande i vissa fall kan vara ett direkt resultat av social stress kan avvikande beteende i samhället förklaras med hjälp av flera teorier, t.ex. Parkers subkulturella teori, Mertons teori om strukturella påfrestningar eller teorin om konformism. Socialpsykologin fokuserar således på att förklara ett stort antal frågor, från reklam och konsumentbeteende till allmänhetens attityder till sociala problem och antisocialt beteende.
Läs vårt senaste inlägg Vilka är de viktigaste samhällsfrågorna inom utbildning?