Social sociology

Social påverkan

By

Vad är social påverkan?

Definition av social påverkan

 

En betydande, positiv förändring som tar itu med en pressande social utmaning.

Att skapa social påverkan är resultatet av en avsiktlig uppsättning aktiviteter med ett mål som matchar denna definition.

Packa upp definitionen –  pressande social utmaning

Det är viktigt att tydligt skilja mellan den breda termen “påverkan” och en mer medveten definition av social påverkan. Påverkan på egen hand innebär ett inflytande eller effekt på praktiskt taget allt, med tanke på dess sammanhang. Social påverkan är dock grundad på den effekt den har på en pressande social utmaning.

En hälsosam debatt om vad som är pressande idag är välkommen och nödvändigt eftersom samhällsförhållandena alltid förändras. Lokala sammanhang kan skilja sig från varandra, kanske spegla globala behov eller ibland strida mot dem. Men det krävs en samförståndsnivå, ofta baserad på att säkerställa en grund för mänsklig värdighet och möjligheter, vilket är mest pressande för befolkning som inte är förtjänade och de som saknar väsentliga resurser eller tjänster.

Uppackning av definitionen –  signifikant, positiv förändring

Även om det antas tas för givet som ett antagande, måste förändringen sociala konsekvenser yrkesverksamma förbättra förutsättningarna för den nuvarande situationen. Så effekten av social påverkan måste vara en positiv förändring av utmaningen.

Slutligen är användningen av signifikant övertygande av ett par relaterade skäl. Det första är att sociala framsteg kräver djup, strukturell rörelse av status quo. Att ta itu med symtom på problem eller bagatellisering runt kanterna är fortfarande otillräckligt. Dessutom blir frasen ”social påverkan” alltmer modig och missbrukas ofta för att innebära till och med minimalistisk förändring. För att vi ska kunna behålla en stark och övertygande term måste vi kräva att social påverkan står för en betydande förändring i samhället.

Sociala “jag” och “e”

Eftersom språket utvecklas inom vårt område har många läroinstitutioner nu centra fokuserade på ett av de sociala “jag” och “e”. Även om dessa utan tvekan används omväxlande är varje term rotad i en viss ram:

  • Social entreprenör: individ
  • Socialt företagande: struktur
  • Social innovation: nyhet / process
  • Social påverkan: resultat

Det finns en mängd olika sätt att uppnå social påverkan, och vårt mål är att utsätta studenterna för alla ovanstående ramar, och många fler, allt från filantropi till social rättvisa, till designtänkande och andra strategier.

Vi väljer att fokusera på social påverkan så att vi medvetet betonar flera vägar mot ett önskat resultat mänskligt beteende. Medan vi täcker dessa andra “Social X” -fraser i allt vårt arbete fokuserar vi brett på sektorsövergripande och tvärvetenskapliga ansträngningar för att ge social påverkan.

You may also like